Med anledning av Europaparlamentets och Europarådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter trädde den 25 maj 2018 en ny dataskyddsförordning (GDPR) i kraft.
Nedan hittar du föreningens policy för hantering av personuppgifter.
Inledning och syfte
Syftet med denna policy är att beskriva hur bostadsrättsföreningen Jaktflyget hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning GDPR(General Data Protection Regulation). Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data.
Tillämpning
Denna policy tillämpas i bostadsrättsföreningen Jaktflyget. Policyn är förankrad i föreningens styrelse med suppleanter. Styrelsen ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy. Policyn ska fastställas av styrelsen minst en gång per år och uppdateras vid behov.
Definitioner
GDPR: EUs dataskyddsförordning, General Data Protection Regulation, som trädde i kraft 25 maj 2018.
Personuppgift: All slags information som antingen direkt eller indirekt (det vill säga via annan information) kan kopplas till en fysisk person, exempelvis namn, personnummer, e-postadress, lägenhetsnummer, fotografier eller film- och ljudfiler. De fysiska personerna kan vara bostadsrättshavare, hyresgäster som är fysiska personer, kontaktpersoner hos lokalhyresgäster, anställda hos förvaltare, byggbolag, leverantörer och samarbetspartners, och andra.
Bostadsrättsföreningen: Bostadsrättsföreningen Jaktflyget
Medlem: En bostadsrättsinnehavare som är medlem i bostadsrättsföreningen Jaktflyget.
Personuppgiftshantering
Behandling av medlemmars personuppgifter
De personuppgifter som en medlem lämnat i samband med tecknandet av upplåtelseavtalet eller överlåtelseavtal och de uppgifter som lämnats i samband med beviljat medlemskap i Bostadsrättsföreningen kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att Bostadsrättsföreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt Bostadsrättslag (1991:614) . Det kan gälla avisering av årsavgiften, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen.
Även personuppgifter som inhämtas under tiden bostadsrättsinnehavaren bor i föreningen kan komma att behandlas, såsom exempelvis uppgifter om betalningsförsummelser och underlag för ombyggnation av bostadsrätten. Dessa sparas under den tid som är nödvändig för eventuella rättsliga anspråk, som längst tio (10) år. Dessa personuppgifter kan också komma att lämnas ut till förening som Bostadsrättsföreningen är medlem i och företag som Bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning.
Nyhetsbrev
Vid registrering av nyhetsbrev samlar bostadsrättsföreningen in uppgift om en medlems e- post och lägenhetsnummer. Denna uppgift behandlas för att förmedla relevant information till medlem i föreningen. Uppgifterna kan också komma att användas för att den valberedning som eventuellt utsetts av föreningsstämman ska kunna fullgöra sin uppgift.
Rätt att begära ut uppgifter
Medlemmar i Bostadsrättsföreningen har rätt att få information om vilka personuppgifter som behandlas och hur de behandlas. Detta lämnas utan kostnad om begäran sker i rimlig omfattning. Vid upprepade förfrågningar kan dock en avgift komma att tas ut.
Rättelse
En medlem som vill begära rättelse av de personuppgifter som behandlas kan kontakta styrelsen på angiven adress: [email protected]
Ändring av personuppgift
Personuppgifterna kommer i möjligaste mån att uppdateras och kompletteras över tid för att vara korrekta. För de fall uppgifterna ändras uppmanas medlemmen ta kontakt med styrelsen i föreningen.