Försäkringsskada?
Vid en försäkringsskada som upptäcks av boende, ska en anmälan snarast sändas till styrelsen genom: [email protected] (Anmälan ska av naturliga skäl innehålla så utförlig beskrivning som möjligt av ärendet.)
Vid en försäkringsskada som upptäcks av boende, ska en anmälan snarast sändas till styrelsen genom: [email protected] (Anmälan ska av naturliga skäl innehålla så utförlig beskrivning som möjligt av ärendet.)
Föreningen har en fastighetsförsäkring som täcker föreningens gemensamma egendom. Som innehavare av bostadsrätt måste du teckna ett bostadsrättstillägg, som täcker skador på de delar av lägenheten som är din egendom. Bostadsrättstillägget täcker dock inte lös egendom (dina ägodelar) i lägenheten, för detta tecknar du en vanlig hemförsäkring. Det ekonomiska värdet sänks på olika delar genom ett så kallat åldersavdrag. Det gör att du vid en försäkringsskada inte kommer få ut alla pengar som det kostar att åtgärda skadan, utan du får skjuta till mycket pengar själv. Av den anledningen är det bästa att försöka förebygga skador. T.ex. bör du regelbundet kontrollera alla vattenledningar, kranar, vitvaror etc. Har du fått ett akut läckage måste det omedelbart åtgärdas. Dröjsmål kan förvärra skadorna. Därför kan du ta akut ta hjälp av föreningens fastighetsskötare, för att få stopp på läckaget. T.ex. kan fastighetsskötaren stänga av huvudkranar. När den akuta situationen är åtgärdad skall en skadeanmälan upprättas hos försäkringsbolaget. Det gör föreningen. I försäkringsärenden kontaktar du föreningen på epost: [email protected]
Pga avloppsstammarnas ålder kan med nuvarande försäkringsbolag föreningen inte tillhandahålla bostadsrättstillägg. Med anledning därav behöver varje enskild medlem se över sin egen hemförsäkring så att bostadsrättstillägg finns.